een tijdelijk huis, wat een verademing - Reisverslag uit Seria, Brunei van Martijn en Perla - WaarBenJij.nu een tijdelijk huis, wat een verademing - Reisverslag uit Seria, Brunei van Martijn en Perla - WaarBenJij.nu

een tijdelijk huis, wat een verademing

Door: Perla

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Perla

20 Mei 2013 | Brunei, Seria

Zo, het vorige verslagje kwam vanuit een appartement. Nu hebben we ons geinstalleerd in een tijdelijk huis. De verwachting is dat we hier echt wel een half jaar zitten, dus we hebben gewoon zo goed als alles uitgepakt.
Wat een feest om onze eigen spullen weer te hebben. En ook nieuwe meubels die we maanden geleden in NL hadden gekocht.
En de twee tvschotels zijn geinstalleerd. Dat had nogal wat voeten (lees: kabels) in aarde, maar we kunnen nu zowel BVN (Beste van NL1-2-3) als allerlei Astro kanalen (kinderzenders, films, sport, noem maar op) kijken.

Het huis is prima, de grootste reden dat dit tijdelijk is is de lokatie. Het is een eindje weg van de school. Alles moet vanaf hier met de auto, dus wij verhuizen graag nog een keer om op een mooie centrale lokatie terecht te komen. Dan hebben we ook een eigen tuin, zodat we ons zwembad kunnen opzetten. Maar tot dan is het hier prima toeven, en is het zwembad van de club heerlijk relaxen. De kinderen vinden dat zowiezo wel leuk, want daar komen ze vaak klasgenootjes tegen om mee te spelen.
Ondertussen staan we op de wachtlijst voor een permanent huis al op nummer 10 (we begonnen op 36, dus er zit zeker beweging in...). We kregen vorige week wel iets aangeboden, maar dit was aan de andere kant van een drukke weg, dus wij wachten liever nog even voor een nog betere ligging.

Verder is het luxe expat leven voor mij echt begonnen: de papieren voor onze amah Miriam zijn rond, dus zij is een paar dagen na ons in het amah-gedeelte van ons huis komen wonen samen met haar man. Zij werkt full time voor ons. Wat een verwennerij zeg. Voorbeeldjes? Als je de kinderen naar school brengt, kom je in een opgeruimd huis thuis. Terwijl ik zit te typen wordt de keuken schoongemaakt. Ze helpt sochtends met de lunchtassen van de kids, en borstelt isis haar haar en maakt er mooie vlechtjes in (isis wil nu al liever dat Miriam dat doet dan ik!). Als wij een keer samen weg willen, dan kan ze oppassen. De wasmand blijkt ineens een bodem te hebben (die zag in zelf in NL nooit, en nu wordt alles iedere dag gewassen en gestreken!)
Hoe wij ooit weer moeten gaan wennen in NL dat vraag ik me nu al af...

De kinderen hebben op school afgelopen week sportdag gehad. Dat is hier niet een hele dag, maar 1,5 uur aan het begin van de ochtend. Het is gewoon veel te warm om een hele dag vol te houden. De sportdag was om kwart over negen afgelopen en isis klaagde dat ze moe was. Ik zei dat dat door de warmte kwam. Maar waarom doen ze dit dan ook midden op de dag?? vroeg isis. Juist, blijkbaar ben ik de enige die geen ochtendmens is en kwart over negen echt nog vroeg vind...

De kinderen hebben regelmatig speelafspraakjes, en lijken zich dan wel te vermaken. Ze hebben nu al hun speelgoed weer, dus er is genoeg keuze. Isis had vooral haar cd speler en discolamp gemist!
Oh, en isis zit nu echt op paardrijden. Kwartiertje per week, maar ze vindt het helemaal leuk.

Gisteren was er een open dag bij de boat club in Kuala Belait. Heel gezellig met springkussens en water voor de kids, lekker lunchen in het restaurant en een boottochtje natuurlijk!. We gingen even de zee op, en daarna een stukje de rivier landinwaarts, met alleen maar groene jungle aan beide oevers.

Maar dit alles is wel aan de andere kant van de wereld... en wat voelt dat ver weg als er een lieve vriendin overlijdt. Al is de onmacht voor de vrienden in Oudenbosch net zo groot als die voor ons hier is. Uiteraard zou ik naar de uitvaart willen, maar dat is niet haalbaar. Lieve Anne, ook hier brandt een kaarsje voor je, en we toosten op de gezellige herinneringen. Op de vloer met carnaval, lekkere etentjes, goeie gesprekken. Lieve John en Sophietje, onze gedachten zijn bij jullie.

• 20 Mei 2013 - 07:48

Martine:

Mooi leuk stukje perla! Ik zou die miriam gewoon mee naar nl nemen over een paar jaar! Heerlijk !
    Blij dat de kindjes hun draai zo goed gevonden hebben. En hoe moeilijk moet het zijn om zo ver weg te zijn als er binnen je vrienden-groep zoiets verschrikkelijks gebeurt... Pffffff...
    Nou schatten, vanuit onze caravan met het zachte tikken van de regen op het dak wens ik jullie weer alle goeds. Geniet ervan, kus voor de kids, en sterkte met jullie verdriet om je vriendin!
    liefs van ons!

• 20 Mei 2013 - 08:36

Rian, Susanne Jens En Annabel:

Wat heerlijk nu in een (tijdelijk) huis! Meer ruimte en een eigen plek met jullie vertrouwde spulletjes zal iedereen goed doen! En gelukkig is er FaceTime en heb ik al een virtuele tour door jullie huis gehad! Geniet van al het moois en dit avontuur!
    Groetjes, ook van Rian, Jens en Annabel aan jullie allemaal!

• 20 Mei 2013 - 10:13

Syca:

Fijn hoor eindelijk je eigen huis en spulletjes.Het was toch wel een zwaar begin voor jullie, maar nu gaat het grote genieten beginnen....Die Amah ! Maar wat ga jij met al die tijd doen ? Een boek schrijven? Heeeeel goed worden in badmintonnen? Een LOI cursus volgen ?
    Wel heel verdrietig van die vriendin van je in Oudenbosch. Natuurlijk staat iedereen machteloos, maar jij kan het nu niet echt met iemand anders dan Martijn delen.
    Hier is iedereen in de ban geweest van de twee broertjes die zoek waren, maar die zijn nu helaas toch dood gevonden. Dat een vader zijn kinden dit aan kan doen, en hoe die moeder zich moet voelen......
    Wij zelf waren natuurlijk ook helemaal in de ban van ons televisie optreden. Ik was heel trots op Yuan Jiao, en wat heb ik toch een knappe man ! Mezelf vond ik een beetje "frozen". En met al die make up ook een beetje vreemd, maar het viel niet tegen. Wel jammer dat het allemaal zo oppervlakkig was, er zaten nog zoveel meer verhalen in. Tja, en nou wil Timur ook op TV... We zullen Rob Kamphues of " Nicole van Endemol" eens voorstellen dat er ook wel een alevering gemaakt kan worden met verstandelijk gehandicapte kinderen...
    In plaats van hier zo'n lang verhaal te typen zal ik je de volgende keer wel gewoon mailen... Maar deze verslagjes en foto 's vind ik heel leuk hoor. Gaat het ook oed met Martijn en zijn werk ? Rens zit in Rome !
    Groetjes van ons allemaal,Syca